Historia odzyskania niepodległości w tańcu na puentach
Społeczne Ognisko Baletowe działające w ramach Stowarzyszenia Przyjaciół Tańca w Lublinie wraz z uczniami Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie zaprezentowało widowisko baletowe z okazji Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.
Jak w tańcu zamknąć ponad stuletnią drogę Polski do niepodległości? Czy jest to w ogóle możliwe? Przekonaliśmy się o tym 10 czerwca 2018 podczas prezentacji widowiska „Niepodległa” w reżyserii Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk, które przedstawili uczniowie Społecznego Ogniska Baletowego w Lublinie oraz Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza w Warszawie.
– Widowisko ilustruje polską drogę do wolności na przykładzie wybranych wydarzeń i postaci związanych z tradycją i kulturą polską od czasów pradawnych wierzeń i mitów Słowian aż do odzyskania niepodległości w 1918 roku – tłumaczy ideę przedsięwzięcia Alicja Kowalczyk, dyrektor SOB w Lublinie. – Całość ma charakter(gr. charakter = wizerunek), postać literacka o wyraźnie i... przekazu metaforycznego; taniec i muzyka, narracja i wizualizacje multimedialne tworzą spójną całość opowiadającą o naszej historii.
Na estradzie Centrum Kongresowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie jak w kalejdoskopie zmieniały się epoki. Piękno tańca, gra światła i muzyki, a także głos narratora Jerzego Kurczuka, aktora Teatru im. J. Osterwy w Lublinie, wprowadzały nas w kolejne etapy i sceny z naszej historii. Były to bardziej sceny rodzajowe z codziennego życia Polaków, ukazujące styl i atmosferę tamtych czasów, którą podkreślały stroje i (gr. choreia = taniec + grapho = piszę), sztuka tworzenia u.... Oczywiście dominowała muzyka polska, gdzie utwory renesansowe podkreślały złoty wiek kultury polskiej a kompozycje Henryka Wieniawskiego i Fryderyka Chopina przypominały o latach zaborów i walce o niepodległość, o powstaniach narodowych i heroizmie naszych przodków. Młodzi tancerze prezentowali wysoki poziom wykonawczy, tak dobrze wczuwali się w swoją rolę, że zapominaliśmy o tym, jak bardzo, niektórzy z nich, są jeszcze na początku swojej edukacji baletowej. Układy choreograficzne do poszczególnych tańców to twórcza praca międzynarodowej grupy cenionych choreografów: Walentyny Łysenkowej, Aleksandry Jareckiej, Henryka Jeża z OSB w Warszawie, Luca Morren’a i Sergieja Najenko.
Była to piękna i pouczająca lekcja historii.
Joanna Biegalska
autor zdjęć Łukasz Halczak
http://www.aict.art.pl/2018/07/05/historia-odzyskania-niepodleglosci-w-tancu-na-puentach/